Bøger som giver større forståelse for ordblindhed

Jesper Sehested har indtil videre skrevet tre bøger til ordblinde og om ordblindhed til voksne, som gerne vil forstå, hvad ordblindhed kan gøre ved tanker og følelser hos børn og unge med ordblindhed.

Michael og Bogstavbjerget

Den ordblinde Michael drager på en rejse, hvor han har besluttet sig for at bestige Bogstavbjerget. Undervejs bliver han udfordret og skal kæmpe for at nå til toppen, men hans nysgerrighed bringer ham langt og han lærer nye ting om sig selv.

Undervejs i historien er spørgsmål, som hjælper med at tænke over sin egen rejse mod toppen af Bogstavbjerget. Det er der, hvor ordblindheden ikke længere begrænser en i noget. Og hvem vil ikke gerne nå dertil?

“”Michael og Bogstavbjergets” kvalitet er de mange spørgsmål som opfordrer til samtale og refleksion, mellem børn og forældre eller elever og underviser”

Det er bare 4 funktioner – det første og vigtigste alle lærere skal vide om ordblindhed og læse-skriveteknologi

Bogen er et redskab til at bringe dine kollegaer ind i klasselokalerne med viden og indsigt i ordblindhed og LST, så eleverne vokser fagligt, personlig og social i alle fag.

Med bogen bliver det lettere for dig, at få dine kollegaer til:

  • at forstå tankerne og følelserne hos de ordblinde elever, når de skal bruge LST
  • at blive din forlængede arm til at støtte de ordblinde elever med LST
  • Og ikke mindst, at få de ordblinde elever til at vokse i alle fag

Bogen er let tilgængelig for lærere, som ikke arbejder med ordblindhed til daglig, men gerne vil støtte deres ordblinde elever i deres undervisning.

Dine kollegaer får det første og vigtigste de skal vide om ordblindhed og LST, så jeres ordblinde elever bliver opmuntret til at bruge LST i alle fag.

Nikolaj og det slimede eksplosive bogstavmonster

Højtlæsningsbogen ‘Nikolaj og det slimede eksplosive bogstavmonster’ handler om drengen Nikolaj, der har svært ved at lære at læse. Han forfølges af et monster, som viser sig, når bogstaverne driller. Nikolaj kæmper både med at få styr på tanker og følelser. En dag møder han en som også har haft et bogstavmonster…

Bogen har en lang række spørgsmål undervejs, så både børn og voksne kan få snakket om, hvordan det er, at have svært ved at tæmme bogstaverne.

“En lille fin genkendelig historie med fine hverdagsbeskrivelser. Om de følelser og frustrationer, der fylder, når man ikke kan sætte ord på, hvordan det føles at være ordblind”

Bog: Sæt ord på ordblindhenden - Snak om tanker følelser og læsning

Sæt ord på ordblindheden

Med bogens seks historier får du og dit barn sat ord på de tanker og følelser som fylder, når bogstaverne ikke giver mening.

I får indblik i andre børn og unges tanker og følelser omkring læsning, og I får nye perspektiver på, hvordan det er at have svært ved at læse.

Med spørgsmålene til de seks historier kan I let komme i gang med at snakke og åbne op for de svære tanker og følelser, der gemmer sig bag ordblindheden.

Et liv som ordblind i folkeskolen

Med ‘Et liv som ordblind i folkeskolen’ kommer du ind i hovedet på en ordblind i typiske situationer i hverdagen. Her får du forståelse for de tanker og følelser, som opstår, når bogstaverne ikke giver mening.

Du kan måske se dig selv i nogle af situationerne. Nu ser du, hvad der er den reelle årsag til, at dine ordblinde elever eller barn ikke gør, som du forventer.

“”Et liv som ordblind i folkeskolen” giver virkelig stof til eftertanke for de voksne, der omgiver sig med børn både som lærere, pædagoger, men også som forældre”